Swaziland en Kruger

21 oktober 2017 - Hlane National Park, Swaziland

Nadat Bushi nieuwe bladveren gekregen had zijn we nog twee dagen in Richards Bay campsite gebleven. Helaas € 1.000,- euro armer en een overnachting in de B&B Bubbling Brook rijker (Bushi stond op de brug in de garage), afgelopen maandag doorgereden naar wildpark Mkuze en daar voornamelijk giraffen gespot. Leuke bijkomstigheid is dat Jan in Addo, als local met z'n oude geboorte bewijs, een Wildcard voor 400 rand kon kopen die hem in alle Nationale ZA wildparken gratis toegang verschaft. Nu wil het feit dat ze in de kleinere wildparken niet weten hoe dat werkt en ook mij gratis naar binnen laten op zijn kaart,TOP. Helaas lukte ons dit niet gisterenmiddag bij de gate in Kruger. JAMMER! Die zijn namelijk iets beter geïnformeerd!

Van Mkuze zijn we afgereisd naar Swaziland en daar hadden we hoge verwachtingen van. Helaas was de campsite daar heel eenvoudig maar gelukkig wel voor het eerst een echt Afrikaans sfeertje. Het park Hlane was een tegenvaller! Ze hebben daar leeuwen maar die houden ze in een afgezonderd gedeelte van het park waar je alleen in mag rijden als je in een safari auto van het park meereist. Ja, je moet wel entree betalen voor dit park maar in het spannende gedeelte is het verboden toegang. Verder weinig gezien in dat park op 200 hoge verkeersdrempels na!

Gisteren Swaziland weer verlaten en op naar Kruger. Bij de zuid gate konden we helaas geen campsite in het park boeken, alles zat vol. Gelukkig voor zondag en maandag wel plekken vrij. Zondag slapen we in Lower Sabie en maandag in Skukuza camp site.

Gisterenmiddag hebben we nog wel 4 uur in Kruger rondgereden en het park verlaten bij de Pangeni gate en naar het plaatsje in de bergen Sabie gereden, circa 50 km van de gate. We zijn nu op de campsite Merry Pebbles en de omgeving en campsite zijn fantastisch. Alhoewel we hier meer het idee krijgen dat we ergens in de Oostenrijkse Alpen zijn! Morgenochtend vroeg op naar twee nachten en drie dagen Kruger. Wordt vervolgd.

1. Anneke van den Berg:
    21 oktober 2017
    Leuk hoor, Jan en Karin, weer zo'n reisverslag. Grappig dat jullie maandag naar Skukuza in het Kruger Wildpark gaan. Jan, weet je nog dat wij daar vroeger ook met pa en ma zijn geweest? Ik kan me de naam nog goed herinneren. Wij zijn benieuwd naar jullie verdere belevenissen . Liefs uit Nijeveen van Jan en Anneke
  2. Gezina:
    21 oktober 2017
    Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen. Ik ben wel een beetje jaloers. Wil het ook zo graag weer zien en beleven allemaal.
  3. Hein@Joke Hendriksen:
    21 oktober 2017
    Fijn dat Bushi weer rijdt. Heerlijk om al die bekende namen te lezen in jullie reisverhaal. Zo reizen we een beetje met jullie mee. Sweet memories!
  4. Wieka en Henk:
    22 oktober 2017
    Wieka&Henk
    Wij volgen jullie reisverhalen met veel plezier!We zijn blij dat jullie met Bushi weer on the road zijn en verder kunnen gaan met jullie prachtige reis!
    Geniet ervan en groetjes en liefs!
  5. Jolanda Meertens:
    23 oktober 2017
    Hoi Jan en Karin, super leuk om weer iets van jullie te horen. Jammer dat de leeuwen niet van dichtbij bewonderd konden worden, maar met Jan zijn vorige ervaring met groot wild misschien maar beter 😂😂😂. Groetjes Jolanda
  6. Rich en aanhang:
    23 oktober 2017
    Ev en een berichtje uit Zeeland, net de bietentocht beeindigd met de westfries, 10 dagen weg geweest met de crew. Blij dat het met jullie goed gaat en dat je de mooie plek nog gaat tegenkomen, auto gelukkig weer ok. Ian moet met zijn knie onder het mes, verder iedereen gezond. Geniet en hou je ogen open.
  7. Elske:
    30 oktober 2017
    Hoi Karin en Jan, wat heerlijk om jullie avonturen te lezen. Het is maar goed dat jullie zo handig zijn en nooit voor 1 gat te vangen. Als ik hier naar buiten kijk zie ik alleen kippen.... dus kom maar op met die mooie verhalen! Dikke knuf, Elske