Never a dull moment in Kilifi

2 februari 2018 - Kilifi, Kenia

Kilifi
Wij arriveerden de dag voor Kerst 2017 rond 15.00 uur bij het huis van Carel van Weert aan Bofa road, Kilifi. Carel was blij ons te zien, al waren we een uur te laat! Carel is namelijk een man van de tijd maar het werd ons vergeven en hij gaf ons een warm welkom. Het was alweer een hele tijd geleden dat wij deze mooie locatie bezocht hadden (circa 20 jaar) maar er was niets veranderd. Het uitzicht was- en is nog steeds adembenemend vanaf zijn schaduwrijke terras!
Eerste kerstdag had hij geregeld dat we mee konden naar een kerstlunch bij een oude kennis van hem Vicky. Haar kinderen, kleinkinderen en enkele vrienden waren ook daar en het werd een super gezellige middag. Inclusief Engelse firecrackers, papieren kroontjes en Christmas pudding! Een leuk detail is, dat ze je vragen vier cadeautjes mee te nemen die beurtelings door de kleinkinderen uitgedeeld worden aan de aanwezigen. Voordat je het ontvangen presentje uitpakt mag je aangeven dat je dit cadeau graag wil ruilen met iemand die z'n presentje al uitgepakt heeft en dat mag die ander dan niet weigeren! Je kunt je voorstellen dat dit hilarische momenten veroorzaakt. Iemand die heel blij was met zijn cadeau moet het vaak weer gedwongen afstaan, ha, ha! Een hele leuke manier om elkaar cadeautjes te geven en elkaar beter te leren kennen tijdens het proces. Aan het eind waren er mensen die werkelijk met vier prullen in hun maag zaten terwijl ze in eerste instantie mooie geschenken uitgepakt hadden. Een leuke manier om elkaar eens lekker dwars te zitten!

Tweede kerstdag zijn we naar een schitterend luxe huis aan de Kilifi kust gegaan van een Nederlander en z'n vrouw ( René en Gina Faber) die op z'n landgoed een veiling voor de bootclub organiseerde. Je kunt dan lootjes kopen en bieden op schepen waarvan jij denkt dat ze de viswedstrijd de volgende dag gaan winnen. Heel ingewikkeld allemaal en sommige mensen snappen na jaren nog steeds niet hoe dit werkt! Ook wij hebben lootjes gekocht en natuurlijk de volgende dag niets gewonnen, ha, ha!
De dag erna de Boatyard zelf bezocht en dat was een winner! Zoveel mensen leren kennen die dag dat we ons er ontzettend thuis zijn gaan voelen. De eigenaar Peter en zijn vriendin Estelle nodigden ons die week uit om op oudejaarsavond op hun boot Oud & Nieuw te vieren in Kilifi Kreek. Wat een onvergetelijke avond, nacht en ochtend! Circa 35 boten aan elkaar vastgemaakt en voor anker in het midden van deze mooie tropische kreek. Gegeten en gedronken op verschillende schepen en geslapen onder de sterren aan boord van het zeilschip van Peter en Estelle. Wat een ongeëvenaarde gastvrijheid hebben we die dag en nacht ervaren. De volgende ochtend was onze overbuurman Brian al druk in de weer om een Engels ontbijt te maken voor iedereen op de vier overgebleven schepen: eieren, bacon, toast, witte bonen in tomatensaus en black pudding (warme bloedworst)! Jan ging voor een Full Monty maar ik heb het maar even gelaten bij eieren met spek en toast.

Rond 12.00 uur waren we weer in de Boatyard waar er al een varken aan het spit hing voor later in de middag maar dat feest hebben we maar even aan ons voorbij laten gaan.

In het nieuwe jaar hebben we diverse tripjes gemaakt naar Mombasa en Malindi. De surpriseparty voor Carel z'n 85 verjaardag gevierd, georganiseerd door z'n dochters op de Boatyard, gesnorkeld met Sieneke en Caroline in Kuruwitu Marine Conservation Park en daarna geluncht in de Vipingo beachclub, geluncht in Watumu met Sieneke, Caroline en Peter en Estelle, geluncht in de tuin bij Philippa en Rod in hun waanzinnig groot en mooi huis aan de kreek met het hele gezin Van Weert en Lee een vriend Philippa en Rod, opnieuw een vis competitie over twee dagen meegemaakt op de Boatyard waar Caroline tweemaal de eerste prijs won bij de vrouwen (grootste vis (17.5 kilo) en grootste aantal gevangen vis), een sundowner meegemaakt op een dhow met Caroline, Peter en Estelle (opnieuw beregezellig en een sprookjesachtige super maan aan de heldere hemel). Met andere woorden, Never a dull moment in Kilifi!

Wordt vervolgd!

1. Hein@Joke Hendriksen:
    2 februari 2018
    Tsjonge, wat een heerlijke belevenissen! Fijn dat jullie zo genieten en “goud” voor oude vriendschappen! Houd ze in ere. Veel plezier met het vervolg van jullie trip.
  2. Frans van Dijk:
    2 februari 2018
    klinkt alsof jullie je plekje hebben gevonden ;-)
    hoe lang kunnen jullie daar blijven ?
  3. Sieneke:
    3 februari 2018
    You can say that again. I had a great time thanks.