Op safari naar Tsavo East met Sieneke.

21 januari 2018 - Tsavo East National Park, Kenia

Tussendoor zijn we ook nog even, samen met Sieneke, drie dagen op safari geweest naar Tsavo East National Park.

Op een zondagochtend gingen we gedrieën vroeg op pad naar Tsavo East want we wilden zo rond 12.00 uur het park binnenrijden. Dat is een gunstig tijdstip omdat je dan nog een middag game drive kan doen en op de dag dat je het park weer moet verlaten nog een ochtend game drive. De reis ging voorspoedig door het prachtige heuvelachtige binnenland vanaf Kilifi richting Voi. Onderweg een snelle lunch klaargemaakt op de motorkap en weer door. Alle administratie bij de gate was geregeld rond 12.30 uur dus we zaten prima op schema om onze middag game drive te starten. Vanaf de gate zijn we begonnen op de hoofdweg, vanaf daar een grote cirkel gereden waar we voornamelijk olifanten tegenkwamen terwijl het park er groen uitzag zagen we onderweg weinig ander wild. Af en toe een struisvogel en een paar Impala’s en een enkele zebra. Voor de rest leek het park uitgestorven!? Rond 16.00 uur kregen we ontzettend veel zin in een koud biertje en wij op weg naar Thari Camp waar Carel en zijn familie altijd verblijven als ze in Tsavo zijn. Op weg naar Thari kregen we gelukkig nog enkele giraffen, zebra’s, wrattenzwijnen, buffels en baboons in beeld. In het vaste tentenkamp een heerlijk koud biertje gedronken op het terras met uitzicht op de waterhole waar enkele olifanten aan het drinken waren!
Tegen zonsondergang op weg naar onze campsite “Ndololo”. Daar aangekomen stond er één 4x4 met rooftent de rest van de campsite was leeg! Bushi geparkeerd en snel ons tentje voor Sieneke opgezet. Tien minuten voordat het echt donker werd zaten we heerlijk voor de auto aan tafel met een koud biertje en wijntje binnen handbereik: genieten! De enige aanwezige askari (bewaker) had ook behoefte aan gezelschap en kwam er dus maar gezellig bijzitten. Ja hoor een wijntje lustte hij wel en een sigaretje sloeg hij ook niet af en hij ging zelfs z'n eigen stoeltje halen. Op een gegeven moment ben ik maar gaan koken en toen het eten op tafel stond bleef hij tijdens de maaltijd gewoon naar ons zitten kijken! Shit, hoe komen we van die man af? Gelukkig bleef er nog iets van het eten over en dat lustte hij wel morgenochtend. Na het in ontvangst nemen van het pannetje inclusief inhoud ging hij gelukkig naar bed. Eindelijk tijd om met elkaar de dag nog eens door te nemen. Helaas duurde dat gesprek niet erg lang want ook Sieneke kakte volledig in en wilde ook graag gaan slapen. Jan en ik hebben daarna nog even van de sterrenhemel genoten en zijn toen ook maar in ons bedje gestapt. Tja, in Afrika gaat iedereen nu eenmaal graag vroeg naar bed!

De volgende ochtend om 05.30 uur opgestaan en na het ontbijt op pad richting de rivier, een behoorlijk lange rit vanaf ons kamp. We waren benieuwd of daar meer wild te spotten viel: helaas! Opnieuw voornamelijk olifanten gezien onderweg. Zelfs zoveel olifanten dat Tsavo beter de naam kan veranderen in “Tsavo National Elephant Park”!!!! Tijdens onze tocht aan diverse bestuurders van auto's gevraagd of zij plekken in het park hadden gezien waar leeuwen, cheeta's, krokodillen, hippo’s of wat dan zich ophoudt maar helaas ook zij hadden voornamelijk olifanten gespot!
Na een zeer lange ochtend game drive zijn we naar Satao Lodge gereden (hier hadden we begin 2000 voor het laatst gelogeerd en een prachtige tweedaagse safari beleefd). Satao voelde, als vanouds, weer goed aan en het lunchbuffet was heerlijk. Ook hier vanaf het terras zicht op een waterhole met natuurlijk, jullie raden het al; olifanten!

In de middag weer op pad richting het gebied rond de watermill (tip van de bewaker van Satao), juist ja, ook hier de natuur compleet uitgestorven op een paar olifanten na natuurlijk. Terug op de campsite kruiste er een troep olifanten ons kamp en onze bewaker nam ons te voet mee achter hen aan: geweldig! Bij een verlaten Lodge naast onze campsite stonden ze lekker te drinken en wij stonden er op circa 70 meter afstand bij te kijken.

Gelukkig liet hij ons daarna met rust. Kippetje lekker met de deksel dicht op het rooster in de bbq en 45 minuten niet meer naar kijken, wijntje, zoutje en biertje op tafel en heerlijk met elkaar zitten kletsen: This is Afrika!

De volgende ochtend weer om 05.30 uur uit de veren! Jan verliet Bushi als eerste en miste helaas het trapje (was in de nacht door enkele bush baby's een klein beetje verplaatst) en hij viel uit de auto tussen Bushi, de bbg en de tent van Sieneke in: Knal, Pats, Boem, Help! Ik schrok me rot binnen! Op dat moment roept Sieneke: wat gebeurt er is dat een olifant? Nee Sieneke dat is Jan die bijna z'n benen breekt. Alles liep met een sisser af gelukkig en bij het ontbijt konden we er hartelijk om lachen. Pfff, Jan kwam goed weg daar!

Onze laatste game drive was niet veel anders dan alle vorigen: weer veel kilometers gereden en veel olifanten gespot! Nog even wat drinken in Voi Lodge, vlakbij de gate, en ook daar een waterhole met enkele olifanten.

De terugreis liep als een trein en dinsdagmiddag rond 17.00 uur waren we weer bij Carel en Caroline in Kilifi.

Uiteindelijk hebben we met elkaar toch een heerlijke reis gemaakt maar waar al het overige wild van Tsavo verblijft, we hebben echt geen idee!

1. Hans Kooren:
    2 februari 2018
    Het klinkt bijna alsof het jullie laatste dag is. Mooier kan het niet worden lijkt me zo. Maar toch lekker blijven he en elders weer afzien.
  2. Hein@Joke Hendriksen:
    4 februari 2018
    Ziet er gezellig uit en leest ook prachtig. Ja, een hele dag rijden en weinig wild spotten is niet zo fijn, maar het ontbreekt jullie niet aan belevenissen, dus het blijft leuk. Als het tenminste goed afloopt, zoals de val van Jan. Goede reis verder.