Onze indruk van SA tot nu toe.

20 september 2017 - Ifafa Beach, Zuid-Afrika

We hebben al een aardig stuk achter de rug langs de kust van SA. We zijn begonnen in de Sunny coast vandaar naar de Wild coast en nu zijn we in Kwazulu Nathal aan de Hibiscus coast op weg naar Durban. We nemen de tijd want ons visum voor SA verloopt op 2 november aanstaande. In Durban gaan we onze kennissen van Marktplaats bezoeken en vandaar gaan we een stuk het binnenland in naar Drakensberg en Little Switserland.

Er zijn ons een paar dingen opgevallen in SA:

- veel mensen zijn hier super dik, ook veel jongeren en, en dat is niet zo vreemd als je ziet wat voor zooi ze allemaal naar binnen proppen. Chips, hamburgers, pizza's en kilo's vlees zonder groenten alleen een beetje sla en patat!

- vers vlees is hier ontzettend goedkoop! Een kilo T-bone steak, entrecote en bijvoorbeeld lamscoteletten  kosten circa € 8,- per kilo. Kip ongeveer € 2,-.

- het landschap wisselt sterk per 150 km. De Wildcoast is ruig en bergachtig ( Bushi had het daar zeer zwaar). Sommige bergen haalde hij alleen in de eerste versnelling en de mensen in de bergen aan de kust zijn gelijk aan het landschap en spreken meestal geen Engels alleen Xsosa. De weg vragen daar was dus een onbegonnen opgave. Bushi is voor dat ruige landschap ook eigenlijk te zwaar beladen maar gelukkig vergeten we af en toe dingen op de camping dus dat probleem lost zich vanzelf op in de komende maanden, ha, ha!

- de mensen hier in Kwazula Nathal zijn veel meer gewend aan toeristen en veel moderner. Ook de troep langs de weg neemt hier gelukkig af. We denken dat er in Afrika koeien, ezels, geiten, paarden en schapen rondlopen met kilo's  plastic in hun maag en een leuk weetje is dat ze overal langs de weg lopen zonder hek, zelfs langs de A2!!!! Iedere bocht kan er bijvoorbeeld een grote stier oversteken, het blijft dus oppassen op de weg. Even van het landschap genieten als je achter het stuur zit is er niet bij.

- walvissen, dolfijnen en vanmorgen meldden onze buren dat er een grote zeeschilpad op het strand was ( helaas hebben ze ons niet even geroepen) gelukkig zien we ze regelmatig en dat is een goed teken☺. In de ochtend voor de camper met een kop koffie  walvissen spotten is toch een hele ervaring. Soms komen ze voor 50% uit het water en slaan met hun machtige staarten op het water: Schitterend!

- we missen in SA alleen nog het "echte Afrika" gevoel dat wij zo prettig vinden. Natuurlijk helpt het weer ook niet mee! Het grootste deel van de dag en nacht is het fris en soms gewoon koud. De locals zeggen dat dit niet gewoon is voor de tijd van het jaar (het is hier nu voorjaar). Ook hier dus  klimaatveranderingen. Mr. Trump eat your hart out! Sinds afgelopen woensdag hebben we wind en regen en iedere keer voorspellen ze de zon maar hij laat zich soms maar een paar uurtjes zien, brrrr! We blijven duimen. Het rare is dat wij gisteren hoorden dat het in Johannesburg  nu 37 graden is en dat er in de Karoo in het zuiden de hele winter lang geen regen is gevallen tot nu toe! Ze hebben daar een groot gebrek aan water en dat werkt door tot aan Kaapstad en PE.

Zoals jullie gemerkt hebben hebben we eindelijk een stabiele Wifi op deze camping en dat is voor het eerst tijdens ons verblijf in SA.

Life is better at the beach😗😉

1. Kirsten:
    20 september 2017
    Wauw, dat walvissen spotten lijkt me wel wat!!! Zo voor je camper met een dikke t-bone op de bbq😄. ( da's geen geld voor dat vlees!) Hoop op wat mooier weer voor jullie! X
  2. Sieneke:
    21 september 2017
    Geweldig allemaal. Zo te horen is het genieten daar. En dat Afrika gevoel komt wel maar dan moet je denk ik meer het binnenland in. Was me al opgevallen op die paar foto's op Facebook. Ik zei nog tegen Paul: ik zie Afrika nog niet, had net zo goed ergens in Europa kunnen zijn. Gelukkig weten we beter! Enjoy the time of your live. 😘
  3. Linda:
    21 september 2017
    Wat een verhaal! Die walvissen..... dat lijkt me geweldig!!! Foto's!
    Geniet van alles wat op jullie pad/weggetje komt. Ik vind t heerlijk om zo mee te kunnen leven😊
    Liefs!
  4. Frans van Dijk:
    21 september 2017
    Hee luitjes, mooi verhaal. Bedankt voor het delen, leuk om jullie te kunnen volgen op dit prachtige avontuur. Geef Buschi maar een schouderklopje, pracht auto, she can do it !
    We zullen duimen voor beter weer (misschien is bidden beter,.... we doen het gewoon allebei ;-)..... Geniet lekker daar, we horen jullie graag gauw weer....
  5. Carel van Weert:
    23 september 2017
    Geniet van jullie SAFARI en ook van jullie mooie safari wagen.
  6. Hein@Joke Hendriksen:
    2 oktober 2017
    Hoihoi, mooie reis, maar wat betreft het Afrika-gevoel in SA, dat herkennen we. waarschijnlijk komt dat wel naarmate je meer naar het noorden reist, richting evenaar.
    Ze hebben in SA al een paar zeer droge jaren achter de rug, dus dat watertekort is ook een klacht van mijn broers, die daar wonen. Om van het uitvallen van de electriciteit nog maar niet te spreken, die valt ook zeer regelmatig uit. Maar jullie reizen lekker verder en zolang Bushi het maar volhoudt is dat voor jullie geen probleem. Zorg dat je genoeg water en power aan boord hebt. Geniet met volle teugen!!! Gaat het ook goed met Jan zijn rug?