Op weg naar Malawi

7 december 2017 - Tete, Mozambique

Vanuit Vilankulo zijn we een klein stukje doorgereden naar Inhassoro waar we maar één nachtje zijn gebleven. Het strand daar was geweldig (geen toeristen) en de vissers haalden al zingend en dansend tegen zonsondergang hun visnetten binnen waar we twee uur lang van hebben genoten. Helaas moesten we de volgende ochtend verder reizen omdat we nog maar twee dagen in Mozambique mochten blijven en de weg naar de grens van Malawi op sommige stukken rampzalig zou zijn zo was ons verteld. Daar bleek niets van gelogen! De eerste 20 km. ging nog goed maar toen begon de ellende! Zo af en toe vonden we een klein streepje asfalt tussen de potholes en over een traject van circa 60 km. deden we ruim drie uur. Daarna gelukkig weer even een goed stuk wegdek waar we het gemiddelde even op konden halen maar net voor het plaatsje Save begon de ellende opnieuw, pffff dat was reizen in Afrika ten top!
We bereikten tegen zonsondergang onze campsite in een natuurpark en die bleek volledig verwaarloosd. In de toiletblokken van Bunga Forrest Reserve leefden ongeveer 120 vleermuizen aan het plafond en op grond 10 centimeter verdorde bladeren met daarin ander gespuis. Karin is maar gaan plassen op de emmer naast Bushi en heeft de “frisse” avond douche maar een keertje overgeslagen. Buiten vloog er van alles rond en Jan wilde een slok van z'n thee nemen en daar dreef al direct een soort van mestkever in, BAH! Vroeg naar bed vanavond! Bij vertrek weigerden we de gevraagde prijs voor deze smerige campsite te betalen en we legden 50% van de prijs op de balie. De dame achter de receptie wist niet goed hoe ze hierop moest reageren en Jan zei dat de manager hem maar moest bellen als hij het er niet mee eens was, ha, ha!

Vroeg in de ochtend op weg richting de grote stad Tete aan de Zambezi, de laatste stop tot de grens met Malawi waar we verbleven op de campsite met de vreemde naam Jesus Bom!? Een campsite midden in de stad aan de oever van de Zambezi en in bezit van een Zuid Afrikaans echtpaar. Prachtige plek. Kamperen in de mooie tuin van hun huis met zwembad en schone voorzieningen: Karin was weer blij!
Bij zonsondergang hoorden we, naast het drukke verkeer, plotseling Hippo’s direct voor ons in de rivier? Drie in totaal en de bewaker vertelde ons dat er ook regelmatig krokodillen van circa 4 meter op visite komen in de avond en nacht.Voorzichtigheid troef dus als je “s-nachts een plasje moet gaan plegen!

Het vervolg van deze reis was schitterend! Goede wegen (aangelegd door Chinezen, die Afrika zo langzamerhand overnemen) een adembenemend landschap met mooie vergezichten, vruchtbare heuvels en verzorgde kleine dorpjes met weinig afval op straat en na een laatste steile klim bereikten we de grenspost “Mawanza”. Even geduld aub kunnen ze daar beter op de muur schrijven! We hebben één beambte minstens 5 keer moeten bezoeken voordat we alle stempeltjes hadden. Karin meldde haar vriendelijk dat ze nu bijna familie van ons was! Ze moest er zelf ook om lachen gelukkig. Daarnaast waren we verplicht een geheel overbodig TIP formulier (Temporary Import Paper) a 20 dollar aan te schaffen (dit formulier hebben wij niet nodig omdat we reizen met een Carnet de Passage!). We konden praten als Brugman maar de poort ging niet eerder open voordat wij de TIP konden tonen aan de betreffende gatekeeper. M.a.w.: We werden opgelicht! Grenskosten Malawi 210 dollar in totaal (Visum 75 p.p. verzekering 20, TIP 20 en wegenbelasting 20). Ter vergelijking in Mozambique 120 dollar kosten en voor SA alleen een WA autoverzekering geregeld in Nederland (die ook geldig is in Mozambique en Malawi maar daar niet wordt geaccepteerd door de corrupte grens beambten!). Karibu (welkom) vreemdeling we willen jullie dollars en zoveel als mogelijk!

Malawi, wordt vervolgd.

1. Hans Kooren:
    7 december 2017
    Dus de Zambezi is echt zo mooi. Ik ken de rivier alleen uit de boeken van Wilbur Smith. Leuk te lezen hoe het er nu echt uitziet. Goeie reis verder en probeer eens wat persoonlijke giften aan de grens. Scheelt best veel lijkt me zo.
  2. Martin:
    7 december 2017
    Mooi verhaal weer Jan & Karin, voorzichtig verder genieten !!
  3. Frans van Dijk:
    7 december 2017
    Leuk verhaal jongens, zwaar voor Ushi , en de portemonnee zo te horen ;-).
    Het valt op dat jullie de ene dag een 4 sterren plek hebben, maar een dag later heel voorzichtig moeten zijn met je eigen ster ... ha ha ;-)
  4. Hein@Joke Hendriksen:
    7 december 2017
    Afrika in optima forma! Dat was toch ook jullie doel? Enfin, gelukkig kunnen jullie hier en daar nog wel behoorlijk onder de douche. Maar dat met die hippo’s en krokodillen is wel een gevalletje “heel goed uitkijken”! Goede reis verder en geniet.
  5. Carel van Weert:
    8 december 2017
    Still a long way to Kilifi.