Mozambique

16 november 2017

Na een heerlijk weekje zonnen in Tan 'n Biki langs de kust verder gereden naar het plaatsje Bilene waar we op de camping Las Palmeiras zijn gestrand. Na 5 dagen doorgereden naar Inharrine en 1 nachtje op Zavorra campsite gestaan, die betere dagen had gekend. De volgende ochtend maar weer op weg! Gestopt in Tofo beach. The place tot be staat er in alle folders. Een klein stadje pal aan het strand met een marktje, restaurantjes in rieten hutjes (zonder toilet) midden in het dorp en om de hoek een vuilnisbelt: that's Afrika!
Hier veel Zuid Afrikanen en enkele Duitsers, Nederlanders en Schotten. Leuk ongedwongen sfeertje met allemaal wereldreizigers.

Mozambique is duurder dan SA vreemd genoeg. Niet alleen met de goederen die ze uit SA moeten importeren maar ook de lokale producten zijn duurder.
Ook hier blijven de grote groepen toeristen nog weg. Net als in SA is alles een beetje in verval geraakt door de crisisjaren en de hoge werkeloosheid in beide landen.

We staan hier in Tofo helemaal alleen op de camping Fatima's nest. Deze CS in de enige in dit dorp. Gisteren middag stopte er plotseling een overland truck voor de gate met een Duitse familie, een vader, moeder en twee kinderen. Ook zij hadden de truck verscheept met Seabridge naar PE. Zij waren er twee weken eerder dan wij en zijn de andere kant opgereden. Van PE naar Kaapstad vandaar naar Namibië, Botswana, Zambia, Malawi en nu in Mozambique!!!! Tjeetje wat hebben die mensen een kilometers gevreten in 4 maanden! Gelukkig komen ze zojuist uit Malawi gereden en dat is aan het eind van de maand ons derde land om te bezoeken. Op deze wijze kunnen we aan alle informatie komen op een eenvoudige manier.

Mozambique is ook weer niet wat we er van verwacht hadden. Veel verval, moeilijk bereikbare stranden vanaf de kustweg en nog steeds weinig mensen om gezellig mee te kletsen. Het toerisme in het zuiden van Afrika ligt echt op z'n gat.
Gelukkig vermaken we ons nog prima met niks doen, ha, ha. De dagen vliegen om en we gaan er steeds gezonder uitzien! Jan z'n rug is ook 70% verbeterd sinds we warmer weer hebben en hij is gaan zwemmen. Hij kan nu al meer dan 1.000 meter lopen zonder even te moeten zitten onderweg. Ook de pijnscheuten zijn verdwenen gelukkig. We are happy people on the beach die op dit moment weinig meemaken!

1. Hans Kooren:
    16 november 2017
    Ook wel eens lekker niets meemaken. En dus ook geen rampspoed dus. Goed. Fijn dat Jan beter gaat zeg. Hier maken we ook niets mee. Hoogtepunt was een bezoek aan de kaakchirurg.
  2. Kirsten:
    16 november 2017
    Noem dat maar weinig meemaken ! Fijn voor Jan dat er zo’n vooruitgang is!! Heerlijk genieten jullie! Hier ook leuk nieuws, ik heb een leuke baan gevonden als front desk medewerkster bij een fysio praktijk! Veel plezier!! X
  3. Hein@Joke Hendriksen:
    16 november 2017
    Klinkt als heel plezierig. Fijn dat Jan zijn rug zoveel beter is.
    Goede reis verder!
  4. Wieka en Henk:
    16 november 2017
    Wat fijn dat het met Jan zijn rug zoveel beter gaat!Wij genieten mee van jullie reis verhalen!Goede reis verder en veel mooie en interessante momenten toegewenst!
  5. Gezina:
    16 november 2017
    Wat fijn te horen dat het goed gaat met je rug Jan. Is zo peuk jullie verhalen te lezen.
  6. Frans van Dijk:
    17 november 2017
    Hee goed nieuws luitjes. Klinkt als de ideale vakantie to me: Ff niks doen!en als jullie iets willen meemaken, ga dan eens langs in Harare 😃....... of misschien nog even wachten..... Have fun guys!
  7. Marleen:
    17 november 2017
    In t zuiden van Malawi oppassen voor vampirisme en dat soort hekserij-gedoe...😰 ze schijnen daar graag bloed te drinken😝
    Misschien alvast wat bier in voorraad klaarzetten om hun dorst op een andere manier te kunnen lessen.🤔 en zorg dat jullie niet straks òp de kersttafel liggen daar.😘😘
  8. Sieneke:
    17 november 2017
    Jambo bawana Uncle John !

Wat een prachtige ervaringen. Mooi verteld door Karin. Fijn te horen dat Africa ook je rug kan herstellen. Neem vooral de tijd om de local atmosphere te ervaren.

Groet, Paul en de rest