Botswana

22 april 2018 - Okavango Delta, Botswana

Botswana
Van Livingstone in Zambia zijn we naar de grens (Kasangula) van Botswana (65 km) gereden. Daar weer irritante fixers en we moesten ook nog een grenstochtje met Bushi over de Chobe river maken op een ponton (ferry). Direct aan de overkant naar het stadje Kasane gereden en ingecheckt bij Chobe river lodge en campsite aan de Chobe rivier. Fantastische plek met, naast alle denkbare luxe in de lodge, op de campsite ook een sundowner deck/bar om mooie zonsondergangen te kunnen fotograferen. Vijf dagen daar gebleven en genoten. Op deze camping stond ook een vader (Zweed) met z’n vijfjarige zoontje en zij waren al 4 maanden samen onderweg (gestart in Kaapstad) met een chauffeur/gids in een Landcruiser + tenten en een aanhangwagentje. Dat zouden meer vaders moeten doen met hun kind, tussen de overgang van kleuterschool naar de lagere school. Fantastisch de interactie tussen die twee en het delen van de spannende avonturen samen en wat een kennis over de natuur en Afrika heeft dat kind vergaard in die 4 maanden!
Bij de sundowner bar zaten we op een avond lekker te kletsen met een Engels stelletje dat voor de eerste keer in Afrika was en direct met een in Afrika gekochte Landcruiser vanuit Maun, Chobe National Park zijn binnengereden en dat op dag twee van hun reis! Geen enkele off road rijervaring, geen kennis van bush en de wilde dieren in Afrika en dat alles starten in het regenseizoen in Botswana. Tja, avontuurlijk of super stom, wat denken jullie?
Resultaat: ze stonden om 16.00 uur muurvast in een diepe modderpoel en tot aan de portieren in het water en om het compleet te maken daarbij omringd door een troep hyena’s😂! Welkom in Afrika het land waar de natuur geduldig op u wacht, ha, ha.
Gelukkig hadden ze in Maun al een campsite in het park besproken en een medewerker is met zoeklichten naar hen op zoek gegaan in het donker. Rond 21.00 uur heeft hij ze gevonden en uit de bagger gelierd! Ha, ha ook een manier om je vuurdoop in Afrika te ondergaan! Wij hebben Chobe maar even aan ons voorbij laten gaan want de wegen daar waren belabberd zo hoorden wij van diverse overlanders.
Van Kasane naar de campsite Elephants sands gereden een paar kilometer voor Nata. Bij het binnenrijden al direct twee olifanten op de site op 50 meter afstand van de auto: TOP! Tijdens het douchen liepen ze langs het raampje van je badkamer richting de waterhole in het midden van het kamp.
De volgend ochtend weer op pad richting  Nata en daarvoor bij naar Planet Baobab campsite. Daar werden we s-avonds en s-nachts aangevallen door de muggen! Zeker Jan had het zwaar toen. Al acht maanden moeten ze voornamelijk mij hebben!  Ik ben ,denk ik, al 1000 keer gestoken door muggen, mieren, vliegen en overige kruipbeestjes en wonder boven wonder nog steeds gezond. En dat zonder (malaria) pilletjes te slikken! Door z’n kleding heen waren Jan z’n rug en ellenbogen zeer in trek bij de muggetjes die avond.  Desniettemin hebben we daar samen met een Nederlands stel voor Bushi gegeten en tot in de late uurtjes geborreld! Het was een super gezellige avond.
De volgende ochtend weer snel op pad richting Maun en daar vonden we Sedia hotel en campsite en dat was ook weer top en daarbij goedkoop! Zes kilometer buiten het centrum gelegen aan een riviertje met één hippo,  zwembad, restaurant en super hete douches😉.
Reizigers in Afrika blijven elkaar zien want de volgende dag waren daar ook onze fietsers (hij Fransman zij Australische) uit Livingstone weer van de partij! Die mensen trappen wat af, pfffff, we moeten er niet aan denken in die hitte. Weer een hele gezellige tijd met elkaar gehad daar Maun. Met z’n vieren hebben we ook een rondvlucht in een 5 sitter Cessna vliegtuigje over de Okavango Delta gemaakt. Daarnaast waren Jan en ik de dag ervoor en al in een Mokoro (kano) de Okavango Delta gaan verkennen met een zogenaamde Pooler (Punter). Beide excursies waren geweldig! In de Mocoro dicht bij olifanten in het water gekomen en heel veel waterlelies en kikkers gespot. Uit het vliegtuig drie kwartier lang de immense Delta van bovenaf bewonderd met daarin enkele kuddes dieren (olifanten, giraffen, hippo's, zebra’s en gazellen). We hadden verwacht meer wild te zien vanuit het vliegtuig maar het was toch indrukwekkend genoeg en dat voor € 70,- pp. Een koopje😉.
Drie dagen geleden zijn we, vanuit Maun, richting de Oostgrens met Namibië gereden en nu zijn we al gearriveerd in Windhoek in het midden van Namibië! Onze volgende avonturen zullen zich voornamelijk in het zand (woestijn) en op- en rond de hoogste rode duinen van de wereld gaan afspelen. Nu maar hopen dat wij geen dagen in het zand vast komen te zitten. We hebben 105 liter water bij ons en genoeg blikvoer en pasta. Dus we gaan zeker niet omkomen van de dorst en/of honger! Wifi zal iets moeilijker worden, dus……., wordt over een tijdje vervolgd!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Kooren:
    22 april 2018
    De naam alleen al; Botswana. Klinkt als 100% avontuur. Maar jullie zijn alweer gevlogen. Ben super benieuwd naar de zandbak Namibië! Vast wel wat te zien en doen :-)
  2. Gezina:
    22 april 2018
    Jullie beleven super veel. Is geweldig om van een afstand mee te genieten.
  3. Hein@Joke Hendriksen:
    23 april 2018
    Geweldige reis tot nu toe. Mooie avonturen!!! Die zandbak, die Namibie heet, is ons en vooral mij geen 100%, maar 200% meegevallen. Ik heb intens van het land, de woestijn en de mensen genoten. En dat voor iemand die absoluut niet naar dat land toe wilde. Maar Windhoek was het meest tegenvallende deel. Gauw weg daar en het land ingaan. Veel plezier!!!
  4. Frans van Dijk:
    25 april 2018
    mooie verhalen jongens, elke keer weer net of ik een spannend boek zit te lezen!
    Bijzonder idee van die Zweed, met 4 jarige zoon maandenlang op pad in Afrika,... denk niet dat ik mijn kinderen nog zover krijg, (4 maanden nauwelijks WiFi ;-)
    Geniet er nog lekker van luitjes, voordat je het weet zit je weer tussen de Hollanders, weinig spannends hier te beleven...... goeie reis, keep safe!
  5. Karin en Jan:
    26 april 2018
    Mooie reacties mensen! Het doet ons goed dat jullie meegenieten met ons. Overmorgen gaan we een paar dagen de woestijn in, spannend!